lördag 30 juli 2016

Att upptäcka Skåne.

Hemma igen efter att ha spenderat 5 dagar i underbara Skåne.
Hade ganska tur med vädret o det regnade en kväll men det var så pass sent att vi ändå var på rummet.
Det har varit otroligt varmt på vårat rum, personalen hade ställt in 2 bordsfläktar men vi var tvungna att köpa en golvfläkt för det fanns ingen luft. Är annars supernöjda med rummet förutom värmen men den kan ingen göra något åt, tyvärr.

Vi ställde klockan på 6.15 varje dag för att utnyttja dagen till max. Detta även för att få i oss så fräsch frukost som möjligt innan alla bakterier slår till då det är så varmt.

Vi brukade lämna rummet för utflykt vid 9 tiden o kom tillbaka vid 13-14 tiden, åt o sov lite för att sen åka iväg på något på kvällen.
Nedan följer lite bilder på vår resa, endel kanske du har sett via Instagram men scrolla förbi :)



Framme o liten kille är trött efter över 3 timmar i bil.
Väntar spänt på att få komma in på rummet men pappa parkerar bilen.



Oscar fann sig snabbt tillrätta på rummet, av med kläderna o hoppade i sin säng med fjärrkontrollen i högsta hugg o som tur var så fanns inte Carton Network på tv (blir galen på den kanalen, lika illa med Disney junior). När vi reser fler dagar så bokar vi alltid med ett litet kök, på detta vis så behöver man inte alltid äta ute vilket kostar en massa pengar i längden. Frukost fick vi på hotellet o middagen/kvällsmaten gjorde vi själva.



Oscar o Jörgen tog sig ett kvällsdopp vid Lomma samma kväll som vi kom ner, jag som inte gärna badar i hav stod fint på stranden o kikade på.



Ett givet besök på Kiviks musteri är ett måste.
Lite lustigt att jag träffade på en gammal arbetskollega just här, så många mil hemifrån.


Jörgen kikar efter godsaker att stoppa i korgen.



I cafét bredvid musteriet åt jag världens godaste äppelpaj o jag som egentligen inte äter varken kolhydrater eller gluten njöt av varje tugga men jag fick inte behålla den själv, hade en lite tjuv vid namn Oscar som gärna smakade när han själv ätit upp sin chokladboll.



Caféets interiör, myskänsla o älskar den hemtrevliga atmosfären.
Efter besöket åkte vi till Stens huvud Nationalpark. Killarna badade ännu en gång men jag väntade vid bilen. Det var så otroligt fuktigt o svettigt plus att jag hade ont i huvudet.
Såg bild på stranden o kommer besöka den i framtiden.



Spring o lek i Lunds Stadspark. Här fanns en massa roliga lekställningar för barn, allt från att klättra till att åka kana eller studsa på studsmatta.
Killarna åkte hit även utan mig en kväll, jag stannade på rummet o packade o kikade på Ernst på tv.
Skönt med lite egentid.



Sveriges sydligaste udde, Smygehuk.
Längre ut kan man inte komma.



Stranden som inte var badvänlig vid Smygehuk bestod enbart en massa stenar.
Plockade med oss några hem som minne.



Ett besök hann vi även med vid Skanör/Falsterbo.
Otroligt fin strand o vädret visade sig från sin dåliga sida så kortet är grått.
Det kom några regndroppar som försvann lika fort o innan vi åkte hem blev det en glass till lillkillen.
Detta är också en strand jag vill besöka igen, vid finare väder.





Domkyrkan i Lund.
Så otroligt maffig.
Har sett den flera gånger men tappar andan nästan varje gång för det är något särskilt med just denna kyrka. Det är den mest besökta kyrka i hela Sverige.



Tornen sträcker sig 55 m.
Jag som inte är särskilt troende tycker att kyrkor är något av det vackraste man kan bygga.
Hade gärna upplevt en gudstjänst här men eftersom vi var här så pass sent på kvällen så var den stängd.
I parken bredvid flyger det omkring en massa svarta korpar, de kraxar som något ur en skräckfilm så mystiken är på hög nivå. Fantasin skenar snabbt iväg o fast det är något läskigt o vampyrer dyker upp i huvudet så infinner sig lugnet i hela kroppen, konstigt.



En spelkväll innan läggdax o det blev en jämn match då alla 3 fick lika många fantasipar.



Busfabriken i Malmö hanns även med.
Här blev det bus o lek i över 2 1/2 timma. Oscar var genomsvettig o jag blev svettig bara av att titta på honom.. phu.



Favoriten på stället. En rutschkana.
Stället är större än Leos o väl värt pengarna.



Från farmor fick Oscar en semesterpeng o efter ett besök på Toys R´ Us blev det ett inköp av en lastbil, stor som skam.



Sista frukosten innan hemfärd o Oscar ser sur ut.
"Jag sitter ensam" konstaterade han när jag o gubben min satt på samma sida.
Efter en andra portion äggröra bytte Lille bus o jag plats o frukosten kunde fortsätta med glada miner.
Sötnos.

Skåne, vi ses igen. Det lovar jag.
Jag tror att jag en vacker dag bor i Skåne, inte idag, inte imorgon men en dag...

Väl hemma möttes vi av nystädat hus, tömd diskmaskin, tömd tvättkorg o nyklippt gräsmatta.
Det enda vi gjorde var att packa upp, tvätta o inta lite lunch innan vi hoppade i säng för lite vila efter resan hem.

Idag blir det till att fylla kylen som ekar tom o sen får vi se vad resten av semestern har att erbjuda.
Har ju 2 veckor kvar tillsammans med gubben o de ska jag ta tillvara på.


1 kommentar:

  1. Vilken härlig tripp. Har semestrat i Skåne. Men det var ett tag sedan. Det är fint där.

    SvaraRadera