torsdag 18 augusti 2016

Kesobröd.


Igår blev jag sjukt sugen på bröd.
Jag äter inte gluten då jag äter LCHF men ville så gärna ha bröd.
Hittade detta recept på ett Kesobröd o gör ju inte detta till ett 100%
LCHF-bröd då kolhydraterna skjuter i höjden av alla frön/nötter men en skiva då o då skadar inte.

Vill du testa så kommer receptet här:

5 ägg
250 gr keso
100 gr hasselnötter (jag tog valnötter istället)
100 gr mandel
1 3/4 dl linfrön (krossad eller hel spelar ingen större roll)
2 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
1 1/2 dl sesamfrön
2 msk chiafrön (hade inga hemma så jag tog 1 1/2 msk fiberhusk istället)
3/4 tsk salt
2 tsk bakpulver

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 180 grader
2) Vispa äggen fluffiga med en elvisp o blanda sedan i keson.
3) Blanda alla övriga ingredienser i en separat bunke o rör om ordentligt.
4) Häll de torra ingredienserna i ägg-& keso röran.
5) Häll smeten i en brödform som är täckt med bakplåtspapper.
6) Grädda limpan längst ner i ugnen ca 50 min. Låt den sedan svalna i formen.

Jag hittade inte min brödform men blev lika bra ändå.



En rejäl klick med Bregott o en god ostskiva på nybakat bröd är ju bara så gott.



Frysen är laddad med "mitt" bröd o kommer avnjutas till helgens frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar