måndag 21 november 2016

Min första sockerfria jul.

Sociala medier kryllar av bilder på julbak som har kommit igång.
Än är det bara lussebullar, glögg o pepparkakor men snart är flödet fullt med godis som gjorts själv o den ena fina pralinen efter den andra dyker upp. Smarriga bakverk o så där sliskigt söta saker som jag gillar.. älskar ex kola.

Vi brukar själva ha ett stort godisbord fyllt med smågodis, frukt o choklad av olika slag o alltid ha något som vi gjort själva såsom Marabouefudge, knäck, risbräck mm.

Hur ska det gå för mig i jul då?
Jag tror banne mig att jag kommer att klara det.
Kommer inte förbjuda mig själv från att smaka (om jag så är sugen) för jag tror inte på förbud.
Det triggar en ännu mer. Men om jag smakar så blir det en liten smakbit o inte mer.
Har jag fixat att vara utan chips, glass, choklad o annat helggott som min familj stoppar i sig så fixar jag ju detta med.. gäller att tro på sig själv.

Jag ska vara förberedd o planera in i minsta detalj.
Om vi åker iväg o besöker någon så kommer jag ha med mig egen fika o det får folk acceptera för detta har blivit mitt nya jag, min livsstil.
Självklart ska jag baka något som passar mig men inte i det överflöd som det annars brukar vara.

Snart fyller jag år o vill gärna göra någon form av tårta.
Passade på att låna lite böcker från biblioteket när vi var där igår för att få lite inspiration.
Bläddrar hellre i en bok eller tidning än att läsa på en datorskärm.
Får se om jag kan hitta något i form av Budapesttårta som är min favorit.


Inspiration.


Lussebullar gör jag nog inte i år (gubben o Oscar ska baka vanliga), är inte så förtjust i de annars heller men något med saffran ska jag hitta på.

Jag ska fixa min första sockerfria jul med stolthet!!

2 kommentarer:

  1. Fixar du säkert galant. Du har ju redan hittat goda saker du gjort som är sockerfria. Har inte testat dina pepparkaksbollar ännu. Men jag har faktiskt köpt hem dadlar. Vill också hitta lite andra sockerfria varianter även om jag inte utesluter socker i vanliga fall. Men sociala medier är farlig, särskilt om man gillar massa bakprofiler. Där ploppar det upp massor av sötsaker varje dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du.. dessa bakprofiler. Jag följer inte en enda av dem, men de ploppar upp i flödet emellanåt. Jag tror nog att jag fixar detta o har hittat massa inspiration via Instagram o de jag följer. Kram

      Radera