tisdag 15 november 2016

Raw pepparkaksbollar.


Hittade igår ett recept på Facebook & kände genast att detta måste ju jag bara testa.
Raw pepparkaksbollar.
Första gången jag gör något med raw (ändå är min syster duktig på rawfood) & jag blev överraskad.

Detta är ett jättebra recept för de som vill ha ett nyttigare alternativ till allt sött som
serveras till Advent & jul.

Du behöver:

1/2 dl pekannötter
1/2 dl mandelmjöl
5 torkade dadlar
1 krm kanel
2 krm pepparkakskrydda
1 tsk naturell kokosolja
ev 1/2 tsk vatten

Lägg nötterna i en matberedare med knivar. Kör tills nötterna blir till ett mjöl.

Häll i mandelmjöl & kryddor & kör så att allt blandar sig väl.

Lägg i dadlar & kokosoljan, mixa ordentligt.

Smeten ska lossna från kanterna & om du tycker att det är för torrt så kan du hälla i
1/2 tsk vatten.

Forma till bollar, blir ca 10-12 st & lägg i knäckformar (för juligare godis)

Ställ in i kylen innan servering & njut gärna en eller två till kaffet.

PS: Vill du göra dem ännu mer festligare så varför inte doppa dem i mörk choklad?
Testa dig fram.

Smaken är som pepparkaksdeg fast utan allt socker.



En stor kaffe med grädde & 2 pepparkaksbollar fick bli mitt dopp idag.

2 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt gott förutom dadlarna Men man kanske inte känner det.
    Kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt goda, speciellt till en kopp kaffe.
      Dadelsmaken känner man inte av, den binder smeten samt ger den lite sötma.
      Kram

      Radera