måndag 26 september 2016

Hitta alternativ.

När jag bestämde mig för en koständring kom det inte en dag för sent.
Har X antal kilon som MÅSTE bort o jag känner att jag hittat ett sätt som faktiskt hjälper.

Jag behöver inte väga mat eller räkna poäng eller kalorier.
Ju fetare desto bättre.
Gärna grädde o feta produkter (utan kolhydrater).
Smör, ÄKTA SMÖR.
Ägg.. i alla dess former.
Bort med allt vete o socker.
Ingen pasta, ris, potatis, bröd, godis, läsk, öl, bullar, kakor, tårtor ja ni fattar.

I butiken letar jag efter feta produkter med lågt kolhydratinnehåll (max 5 gr/100 gr).
Om jag vill ha yoghurt köper jag Rysk yoghurt med hög fetthalt. Mixar med bär o ev lite vaniljpulver o jag har en fruktyoghurt.

Jag äter när jag är hungrig tills jag är mätt.

Första veckan är riktigt jobbig.
Maten är fet, äckligt fet o det känns som om du endast äter ägg.

Men man hittar alternativ som passar kosthållningen.
Detta är inte en ändring under en period utan det är en långvarig hållning, hela livet.

LCHF har fått mig att må så mycket bättre.

Visst är jag sugen på sådant som jag inte får äta o speciellt på helgerna när mannen smaskar i sig chips men jag äter inte detta.
Jag brukar istället göra mig en god charktallrik med diverse skinka, korv, ägg samt ost.
Eller lite olika nötter.
Smakade på en chipsbit i fredags o visst var smaken god men lockade mig inte att ta fler.
Jag ser mina resultat i huvudet o väljer min tallrik istället.

Jag är långt ifrån expert eller kunnig inom LCHF men hittar grym inspiration via Instagram.

Om du är sugen på att läsa på om LCHF så rekommenderar jag dig till att läsa
Här får du tips o råd.

Frysta lingon ser ut som kalla rubiner.


Till middag blir det kålpudding o jag vill gärna ha lingon till det så istället för köpt sylt gör jag egen genom frysta lingon som bara ska mosas ihop med en gaffel.
Är de väldigt sura strör jag i lite sötströ (finns bland vanligt socker i matbutiken).

Min kålpudding innehåller vitkål, lite morötter, stekt köttfärs, kryddor o äggstanning på grädde.
Äter inte strikt LCHF så jag får äta lite morot men annars ska man försöka undvika
"under jord grönsaker".

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Jag har ett viktmål fram till resan. Men jag fyller i en app (nutris) vad jag äter och rör mig. Funkar bra. Förutom nör man är sjuk och har tårtkalas ��
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack o vi kämpar på båda 2.
      Min mobil ger mig daglig info om antal steg o aktiva minuter/ dag men är lite missvisande då jag inte bär med mig telefonen hela tiden men använder den bla vid promenader.
      Kram

      Radera