söndag 11 september 2016

Lite crunchig granola.

Handen på hjärtat?
Köper du dina frukostflingor (granola) i butiken?

Visst kan det vara gott med färdigblandade paket men det är så mycket godare att göra själv.
(Jag vägrar köpa färdigt)

Allt du behöver är nötter, frön o kokos av tycke o smak.
Du behöver även vaniljpulver (kan bytas ut mot kanel eller kardemumma)
samt någon form av fett, jag använder mig av smaklös kokosolja.

Jag har inget egentligen inget recept då jag blandar allt på en höft (blir lika bra varje gång).
Använder mig av en blandning av frön/nötter (hackade) som blir ca 6-7 dl i totala mängden, till det smälter jag en rejäl matsked kokosolja i micron o blandar i vaniljpulver o häller över blandningen.

Sprid ut på bakplåtspapper o grädda i 175 grader i ca 10 min.
Passa ugnen hela tiden, det bränner lätt vid.



Idag gjorde jag en lite dyrare variant.
Cashewnötter, kokoschips, hela linfrön, valnötter, mandelsplitter, solrosfrön,
pumpafrön, pekannötter o vita sesamfrön (ej i bild).


Efter gräddning har den fått fin ljusbrun färg.
Vaniljdoften sprider sig i hela huset o det luktar ljuvligt.


Ljumna nygräddad granola med Rysk yoghurt.


Förvaras i tätslutande lock o håller i upp till 2 v
(jag hinner äta upp det innan dess).


Visst tar det lite tid men på 15-20 min får du Din blandning med Ditt val av innehåll.
Det är HELT sockerfritt o inga konserveringsmedel.

Om du vill går det ju även att blanda i torkade bär/frukter men gör det efter gräddningen 
när de har svalnat.
Jag tar hellre hallon eller blåbär till istället eller varför inte lite äpplen i småbitar o
pudra över lite kanel.

Testa vettja!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar