torsdag 29 september 2016

Ostbröd/Ostplättar LCHF.


När kosten är ändrad får man hitta alternativ & det finns massa inspiration på nätet o google är superbra verktyg.

Detta är ett bröd som har många namn. Vanligast är Ostbröd eller Ostplättar.
Det är väldigt gott o väldigt likt vanligt bröd.
Jag var rädd att de bara skulle smaka OST men de gör de inte, sen beror det givetvis vilken ost du använder. Jag tar alltid Icas rivna ost, Gratängost. Enkel i smaken o relativt billig.

Du kan göra som frallor men blir lite platta så de får ätas odelade men du kan även använda "frallorna" som hamburgarebröd, låt fantasin flöda.

Jag har gjort smörgåstårta på detta bröd o det funkar men föredrar att äta dem som de är
med smör o pålägg.

Du behöver endast 4 ingredienser o du ser dem på bilden nedan.

Vispa ihop 3 ägg med 1 msk fiberhusk, räcker att handvispa men vispa gärna i ca 5 min.
Blanda i 1 tsk bakpulver o sedan 3 dl riven ost, valfri sort.
(Salt behövs inte då du får sältan via osten)

Låt svälla i ca 5 min o lägg på bakplåtspapper.

In i ugnen på 175 grader i ca 20-30 min beroende på vilken form du valt på brödet.
När brödet fått lite färg är det klart.


Färdigblandad bröd "deg".

Jag strör gärna på någon form av frön
på mina bröd, sesam är en favorit.
Skjuts in i ugnen...


Nygräddat ostbröd.
Ikväll åt jag 1 med skinka o grönsaker samt 2 ägg o 1 kopp te.
Mätt som en plätt.
På bilden är det dubbel sats, gör det mer matigare.

Fiberhusk är väldigt dyrt men samtidigt otroligt drygt o via apotea.se
får du den för 20 kr billigare än i butik.
Där finns även mycket annat LCHF vänligt o eftersom det är fraktfritt så tjänar man på att beställa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar