måndag 19 september 2016

Stekta äppelklyftor.


Igår var mannen i huset sugen på äppelpaj. De svenska äpplena nu är ju så goda men tyvärr har inte vi tillgång till egna äpplen utan får köpa i butik men de är billiga så passa på.

Jag som inte äter mjölet o sockret som finns i traditionell smulpaj
komponerade ihop en egen efterrätt o jisses så gott.

Jag gjorde stekta äppelklyftor med glass o allt är LCHF
(liberal LCHF eftersom det är lite sötning i både äpplen o glass. Äpplen är det fruktsocker i men om man inte äter frukt varje dag så tycker jag det är helt ok).

Detta behöver  du (1-2 port):
1 äpple
1/2-1 msk sötströ
kanel
smör att steka i, snåla inte

Så här gör du:
Skala äpplet o skär i klyftor ca 3 mm tjocka.
Hetta upp en stekpanna o lägg i smöret o sedan äppelklyftorna.
Stek på medelhög värme tills de är mjuka, ca 5 min.
Strö över sötningen samt kanel efter tycke o smak.

Servera de direkt med glass, vispad grädde eller varför inte lägga i dem i frukostyoghurten.


En underbar efterrätt som kommer serveras fler gånger
o även om du inte äter LCHF så tycker jag du ska testa.


LCHF glass.

Detta behöver du:
3 dl grädde fetthalt på 40%
(använder du den med lägre fetthalt är det tillsatt socker i)
2 ägg
2 msk sötströ
1/2 tsk vaniljpulver

Så här gör du:
Vispa grädden lagom hårt med elvisp.

Knäck äggen i en egen bunke  o tillsätt vaniljpulver samt sötströ o vispa till en ljusgul fluffig smet (du behöver inte diska av visparna).

Blanda äggsmeten med grädden o vispa på lägsta effekten till en jämn härlig glassmet.

Häll glassen i en burk med lock o ställ i frysen i ca 3-4 timmar.

För att minska att iskristaller bildas så rör runt i glassen varje halvtimma under de 2 första timmarna.

När du ska servera glassen så låt den tina i ca 5-10 min innan servering men tänk på att den smälter snabbt så ät direkt efter servering.


2 kommentarer: